«

»

Dogovorjeni za sodelovanje

Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (Sviz) je ob nedavnem imenovanju dr. Vinka Logaja na funkcijo ministra za vzgojo in izobraževanje ob tej priložnosti nanj naslovil čestitko in predlagal tudi srečanje. Do njega je prišlo 4. novembra na sedežu ministrstva na Masarykovi cesti 16 v Ljubljani.

Srečanje sta na strani Sviza vodila glavni tajnik sindikata Branimir Štrukelj in predsednica sindikata Marjana Kolar, sodelovali pa so tudi člani izvršilnega odbora sindikata iz dejavnosti vzgoje in izobraževanja (Dušan Nemec, Jelka Horvat, Miha Gartner).

Sviz je z zanimanjem prisluhnil zaslišanju ministra na pristojnem parlamentarnem odboru ter predstavitvi v DZ, kjer je dr. Vinko Logaj, poleg skrbi za ustrezno delovanje vzgojno-izobraževalnega sistema ter nadgradnje njegove kakovosti, kot prioritete izpostavil še prizadevanja za povečanje ugleda učiteljev in šole ter vzpostavitev dialoga z vsemi deležniki v šolskem prostoru. Sindikat veseli, da je dr. Logaj v svojem nastopu med prednostnimi nalogami navedel tudi urejanje plačnega sistema, krepitev avtonomije učiteljev in okrepitev podpore mladim ob vstopu v poklic. Svizu se zdi pomembna tudi ministrova podpora ideji glede zapisa najnižjega deleža sredstev BDP za področje vzgoje in izobraževanja v novelo zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja.

Sviz je novemu ministru za pogovor na prvem uradnem srečanju predlagal naslednje teme: naslovitev oziroma reševanje kadrovske in siceršnje krize v vzgoji in izobraževanju; sklenitev aneksa h Kolektivni pogodbi za vzgojo in izobraževanje, zaključek pogajanj o novem plačnem sistemu ter implementacija novega plačnega sistema v vzgojo in izobraževanju; Svizov predlog za vključitev najnižjega obvezujočega deleža BDP za vzgojo in izobraževanje v ZOFVI.

Uvodoma se je predsednica Sviza ministru zahvalila za hiter odziv in povabilo na srečanje ter je njemu in vodstveni ekipi ministrstva zaželela uspešno delo ter kakovostno sodelovanje s sindikatom. V nadaljevanju so sodelujoči pozornost namenili prej omenjenim najbolj aktualnim, perečim temam v sistemu vzgoje in izobraževanja ter opredelili možne (skupne) aktivnosti.

Po koncu srečanja sta glavni tajnik Sviza in minister za vzgojo in izobraževanje vsebino pogovora in dogovorjeno predstavila v izjavi za javnost. Vabljeni k ogledu.

Dodajamo še informacijo, ki jo je po včerajšnjem srečanju Sviza in MVI oziroma po danih izjavah glavnega tajnika sindikata in ministra za vzgojo in izobraževanje objavila Slovenska tiskovna agencija (STA):

Logaj in Štrukelj za pripravo analize o primanjkljaju učiteljev in vpis minimalnega deleža BDP za izobraževanje v zakonodajo (daljše)

Ljubljana, 4. novembra – Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj in glavni tajnik Sviza Branimir Štrukelj sta se na današnjem srečanju dogovorila za pripravo analize o primanjkljaju učiteljev v osnovnih in srednjih šolah, ki bi ji sledili ustrezni ukrepi. Zavzela sta se tudi za vključitev minimalnega deleža BDP za vzgojo in izobraževanje v zakonodajo.

Logaj, ki je funkcijo ministra za vzgojo in izobraževanje nastopil prejšnji mesec, se je s Štrukljem sestal na uvodnem srečanju, na katerem sta med drugim govorila o kadrovskih izzivih na področju vzgoje in izobraževanja. Z analizo o pomanjkanju učiteljev v osnovnih in srednjih šolah želijo po Štrukljevih besedah glede na dosedanje različne podatke ugotoviti, kolikšen je realen primanjkljaj in kako bo nanj vplivalo staranje učiteljske populacije.

V Sloveniji je po podatkih Organizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD) nadpovprečno stara učiteljska populacija, temu pa se pridružujejo negativni trendi odhajanja, neustreznega priliva mladih učiteljev in tudi neustreznega vpisa v pedagoške programe, je dejal glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (Sviz) Štrukelj. Vprašanje kadrovskega primanjkljaja je po njegovih besedah eno od bistvenih vprašanj, s katerim povezujejo krizo v vzgoji in izobraževanju.

Analiza, ki jo bodo pripravili v sodelovanju s sindikati in združenji ravnateljev, bo podlaga za pripravo kratkoročnih, srednjeročnih in dolgoročnih ukrepov, je napovedal Logaj. Pripravljena naj bi bila v naslednjih mesecih.

Minister se, kot je dejal, zaveda, da kadrovske problematike v vzgoji in izobraževanju ni mogoče rešiti čez noč. Spomnil pa je na nedavni ukrep povečanja števila kadrovskih štipendij za deficitarne pedagoške poklice, in sicer s 100 na 300. “Tri dni pred zaključkom roka je na ministrstvo prispelo 292 vlog za kadrovske štipendije,” je pojasnil.

Po njegovem prepričanju bodo z natančno analizo pomanjkanja učiteljev prišli do izhodišč za sistemske ukrepe. Kot je pojasnil, pa ukrepi ne bodo le na nacionalni ravni, ampak lahko nekatere ukrepe pripravijo tudi lokalne skupnosti in šole.

Ob tem je navedel tudi nov plačni sistem v javnem sektorju, ki izboljšuje plače učiteljev na začetku karierne poti. Po Logajevih ocenah je to eden od ukrepov, ki lahko pripomore k stabiliziranju šolskega prostora. Po mnenju Štruklja je to zagotovo korak v pravo smer, bo pa treba v prihodnjih letih verjetno še dodatno korigirati razmerja med poklici v javnem sektorju.

Štrukelj je sicer ocenil, da so pogajanja o prenovi plačnega sistema v javnem sektorju za steber izobraževanja v zaključni fazi. “Ocenjujem, da lahko ob čeri ali dveh, ki jih moramo še zaobiti, to zapremo v predvidenem roku,” je komentiral. Kot je pojasnil, se odprta vprašanja vežejo zlasti na položaj pomočnic vzgojiteljic.

Tako Logaj kot Štrukelj pa sta se strinjala, da zvišanje plač v vzgoji in izobraževanju ni zadosten ukrep za odpravo primanjkljaja učiteljev. Minister je kot enega od možnih ukrepov omenil tudi možnost pridobitve neprofitnega stanovanja za učitelje. S pedagoškimi fakultetami pa se bo treba po njegovih besedah dogovoriti o možnosti interdisciplinarnega študija, da bi bili učitelji usposobljeni za poučevanje dveh ali morda celo treh predmetov.

Štrukelj in Logaj sta se zavzela tudi za vključitev najnižjega obveznega deleža BDP za vzgojo in izobraževanje v prihajajočih sistemskih spremembah. S tem bi, kot je pojasnil Štrukelj, odgovorili na opozorila OECD glede relativno nestabilnega financiranja vzgoje in izobraževanja iz proračunskih sredstev.

Logaj je pojasnil, da trenutno tečejo podrobne analize stroškov za posamezne namene po posameznih ravneh izobraževanja. Podrobne številke bodo javnosti predstavili v dveh tednih, ko bo pripravljena tudi novela zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, je napovedal.

Minister je današnji pogovor s Štrukljem ocenil kot konstruktiven, na naslednjih srečanjih pa bodo po njegovih napovedih spregovorili denimo tudi o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami in izvajanju dodatne strokovne pomoči.