
Ob 8. marcu, ko praznujemo mednarodni dan žensk in se spomnimo na prizadevanje žensk za njihovo ekonomsko, politično in socialno enakopravnost, namenjamo v tej objavi pozornost zaposlenim v vzgoji in izobraževanju z vidika strukture po spolu.
»Pobudo za praznovanje dneva, ki bi bil posvečen vsem ženskam, je leta 1910 na drugi mednarodni konferenci socialističnih žensk v danskem Koebenhavnu dala Clara Zetkin. Generalna skupščina ZN je leta 1977 z resolucijo določila 8. marec kot mednarodni dan žensk. Na ta dan leta 1857 so v New Yorku ženske, zaposlene v tekstilni industriji, protestirale proti nečloveškim delovnim razmeram in nizkim mezdam.«
Da v vzgoji in izobraževanju med zaposlenimi prevladujejo ženske, vsakokrat potrdi tudi letno poročilo Organizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD) Pogled na izobraževanje (Education at a Glance). Publikacija predstavlja uporabno zbirko statističnih podatkov za oblikovalce izobraževalnih politik, tudi na mednarodni ravni, in je najvplivnejša zbirka podatkov o stanju v izobraževanju po svetu – v državah članicah OECD in v državah partnericah organizacije.
OECD v aktualni publikaciji Pogled na izobraževanje 2024 ugotavlja, da je skupno na vseh ravneh izobraževanja v vseh državah članicah organizacije med učiteljstvom več kot dve tretjini žensk oziroma da v povprečju ženske predstavljajo 70 % vseh zaposlenih na delovnem mestu učitelj na vseh ravneh izobraževanja v državah OECD in partnerskih državah. Delež žensk v izobraževanju je med državami različen, od 49 % na Japonskem in 52 % v Savdski Arabiji do več kot 80 % v Estoniji (82 %), Latviji (83 %) in Litvi (82 %). Največji delež žensk v izobraževanju je na predšolski in osnovnošolski ravni, zatem pa se odstotek z vsako naslednjo ravnjo znižuje: medtem ko je v vrtcih med pedagoškim osebjem žensk v povprečju 95 odstotkov, jih je na terciarni ravni 46 odstotkov (podatki so za leto 2022). Kljub visoki zastopanosti študentk v univerzitetnem izobraževanju je delež predavateljic nižji, kar se v delu povezuje tudi z navzočnostjo t. i. steklenega stropa za ženske v akademskih krogih.

In kakšne so številke z vidika strukture zaposlenih po spolu v vzgoji in izobraževanju za Slovenijo? V šolskem letu 2023/24 je bilo po podatkih Statističnega urada RS v vrtcih zaposlenih 12.440 vzgojiteljic in vzgojiteljev ter njihovih pomočnikov, vzgojiteljic je bilo 97,3 %, vzgojiteljev pa 2,7 %. V osnovnošolskem izobraževanju je bilo zaposlenih 18.824 učiteljev in učiteljic, poleg učiteljev je bilo zaposlenih še 3.250 vodstvenih, svetovalnih ali drugih strokovnih delavcev. Med učitelji je bilo moških nekaj manj kot 15 %, med vodstvenimi delavci pa 24 %. V srednjih šolah za mladino in odrasle je bilo zaposlenih 7.605 strokovnih delavcev. Med njimi je bilo 6.490 učiteljev (od tega 67 % žensk), 267 vodstvenih delavcev (od tega 64 % žensk) in 289 svetovalnih delavcev (od tega 93 % žensk). V ustanovah na terciarni ravni izobraževanja je bilo zaposlenih 5.993 strokovnih delavcev, visokošolskih učiteljev je bilo 3.199. Delež žensk med temi učitelji se z vsako naslednjo stopnjo akademskega naziva zmanjšuje. Med docenti je bilo žensk 47 %, med rednimi profesorji pa 10 odstotnih točk manj.

